Sunday, August 26, 2007

.: Min Pärla :.



Vi for in 12 på dagen [USA tid] till sjukhuset. Jag fick mitt rum, bara jag där. Vilket kändes jätteskönt! Man vill inte ha en massa andra mammor som skriker och krystar ut barn i samma rum! Behöver sitt privatliv för sig självt! De satte mig på IV dropp och nån annan dropp som skulle sätta igång födseln, eller iaf snabba på det lite. Mitt vatten gick samma morgon nämligen.

Det tog ett tag tills min läkare kom och spräckte hinnan lite mera så det mesta kom ut och sedan kom han den gamle mannen som såg riktigt stilig ut för att vara så pass gammal och satte epidural på mig på ryggen vilket inte kändes någonting alls. Mina värkar var inte roliga alls.

Jag låg i värkar iaf 11 timmar. På en timme, innan 5 var jag 5 cm öppen. Efter 5 nångang var jag 8 cm öppen sedan stannade det där ett tag. Jag kom till 9,5 cm nångang senare på kvällen den 23.8 men den stannade nånstans mellan en halv cm till 0 innan jag skulle varit 10 cm öppen. Tydligen är mitt bäcken väldigt litet och kan ej sträcka sig till det behövda 10 cm. I tre timmar våndades jag, för epiduralen funkade inte. De fick ringa den stilige mannen igen och han la i mer epidural åt mig men det hjälpte icke.

2:30 Am, fredag morgon den 24.8 rullade de iväg mig till operation. Fick ta ett akut kejsarsnitt. Leia kom ut ur magen 3:26 Am [9:26 på morgonen svensk tid]. Jag såg två snabba skymtar av henne innan Josh bar henne till barnkammaren. Vid fyra var jag ihopsydd och de rullade in mig till mitt rum igen. Josh kom och jag började böla för att jag knappt fått se min tös. Men de kom in med henne vid fem och jag fick amma. Äntligen hade jag mitt guldkorn i famnen! Hon är 53,3 cm lång, 21 inches och väger 8 pounds och 5 oz [3.8 kg]. Det är en stor tös!

Det vart mycket tårar och det finns mer till historien här, men detta är bara delen med mig och Leia och Josh. Det har hänt saker som att Alan är på sjukhus och Kim var med och ingen visste om hon skulle hinna komma till sjukhuset. Alan blir utsläppt imorgon, de har opererat på honom.

Men nu är Leia hungrig!!

No comments: